- Forside >
- Program >
- Kunst, arkitektur og design >
- 1828
Kunst, arkitektur og design
Temaweekend: Fra vugge til grav
Ved ph.d. Kamma Overgaard Hansen
Livets faser skildret i kunsten. Vi fødes, vokser op og bliver ældre. Sådan er livet – og det ses i kunsten. På en weekend angriber vi kunsthistorien tematisk og undersøger, hvordan kunstnere til forskellige tider og under forskellige betingelser har behandlet menneskelivets temaer.
Vi skal se uventede sammenhænge mellem menneskesyn og livsopfattelser på kryds og tværs af kunsthistorien. Måske vi kan blive klogere på os selv og vores eget livs faser ved at betragte det gennem kunstens prisme?
Program:
Lørdag starter vi der, hvor det hele begynder! Lørdag undersøger vi skildringer af graviditeten, barndommen og forældreskabet, som det ser ud hos vidt forskellige kunstnere. Vi zoomer ind på 1800-tallets danske guldalder, hvor familielivet for alvor udbredes som et anerkendt kunstnerisk motiv og på dyrkelsen af barnets fantastiske univers i tiden omkring de to verdenskrige. Vi kommer også forbi Erik A. Frandsens negativbilleder fra sit eget hjem og Richard Billinghams skildring af sit dysfunktionelle familieliv i 1990’ernes England.
Senere på dagen rykker vi fremad i livsforløbet. Vi ser på billedkunstneriske coming-of-age-fortællinger og forskellige tiders konventioner for den gode samfundsborger. Gennem værker af vidt forskellige kunstnere som Rembrandt, Skagensmalerne og Grayson Perry ser vi på, hvordan dét at arbejde kan opfattes som både dannende, ædelt, slidsomt og uretfærdigt. Vi skal også se på kunstnere, der i nyere tid har kommenteret på dét at arbejde, herunder det arbejde, som ofte overses, fordi det foregår i hjemmet.
Søndag retter vi fokus mod sammenhængen mellem arbejde, penge og individets plads i samfundet. Vi belyser, hvordan dét at tjene og have penge kommenteres hos både 1500-tallets italienske og nederlandske malere og i nyere tid hos bl.a. Andy Warhol.
Derudover undersøger vi den betydning, som både sex og sygdom får med modernismens og senere postmodernismens fremkomst. Vi kommer forbi sygdomstruede sexarbejdere i det sene 1800-tals socialrealistiske maleri og invaliderede krigsveteraner i mellemkrigstidens ekspressionistiske og avantgardistiske kunst.
Vi gennemgår Jeff Koons’ omgang med den bibelske skabelsesberetning i det (måske) pornografiske værk Made in Heaven fra 1989 og på den feministiske kunstner Hannah Wilkes pågående skildring af sin egen forvandling fra parodisk sexsymbol til forpint kræftpatient i 1992. Endelig møder vi et par helt aktuelle eksempler på, hvordan kunsten kan bruges til at italesætte smerte, funktionsnedsættelser og død.
Holdinfo
Hold: 1828
Startdato: lørdag d. 21. september 2024
Slutdato: søndag d. 22. september 2024
Tidspunkt: Kl. 10:15 - 14:00
Varighed: lør-søn
Alle undervisningsgange
lørdag d. 21. september 2024 Kl. 10:15 - 14:00
søndag d. 22. september 2024 Kl. 10:15 - 14:00
Sted: Københavns Folkeuniversitet, Læderstræde 34, 2., 1201 Kbh. Lokale: Auditoriet (2. sal)